Børn og unge, hvis udvikling kræver en særlig hensyntagen eller støtte, skal efter folkeskolelovens § 3, stk. 2, jf. § 20, stk. 2 have specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand.
Visitation til specialundervisning sker på grundlag af en Pædagogisk, Psykologisk Vurdering (PPV), der beskriver barnets behov for specialundervisning, jf. folkeskoleloven § 12, stk. 2.
Et barn visiteres til et dagbehandlingstilbud på baggrund af en børnefaglig undersøgelse efter servicelovens §50 og en handleplan efter servicelovens §140. Handleplanen danner grundlag for den behandlingsmæssige indsats i dagbehandlingstilbuddet, ligesom den vil danne grundlag for de løbende opfølgninger i forhold til de fastsatte mål for barnet og familien.
Kommunerne kan visitere et barn til et dagbehandlingstilbud året rundt. Revurdering af barnets/den unges behov for specialundervisning sker mindst én gang årligt, jf. bekendtgørelse om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter folkeskoleloven i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder § 4, stk. 2.
PPR i beliggenhedskommunen deltager i de årlige revurderingsmøder og opdaterer i den forbindelse barnets/den unges PPV én gang årligt.
Opfølgning på barnets handleplan sker to gange årligt.