Om skolen
Vi har som mål at styrke den enkelte elevs faglige kompetencer, så eleven bliver så dygtig, som muligt og på sigt kan honorere de krav, skole- og uddannelsessystemet stiller.
Baggrund og metode
Det tætte og nære miljø og den gode relation er afsættet for alt professionelt arbejde med eleverne på Ægirskolen. Med denne relation som grundpille motiveres børnene og de unge til at tænke over egen læring og forholde sig til, hvordan de udvikler sig fagligt, personligt og socialt. Vi er interesserede i de fortællinger, som børn, unge og voksne har om deres liv. Fortællinger som skaber mening og betydning for dem. For børn og unge, der har vanskeligheder tæt inde på livet, kan negative identitetsfortællinger blive dominerende for deres tanker om, hvem de er, og hvad de kan.
Med udgangspunkt i det systemiske metodevalg er elevernes behandling løsningsorienteret, med fokus på konkrete ressourcer og udfordringer, og indarbejdelse af nye handlemønstre, positiv omstrukturering og perspektivskifte, gennem narrativ praksis, inspireret af terapeuten Michael White.
Vi har som mål at styrke den enkelte elevs faglige kompetencer, så eleven bliver så dygtig, som muligt og på sigt kan honorere de krav, skole- og uddannelsessystemet stiller.
Læringsmiljø
Miljøet på skolen og i arbejdsgrupper er organiseret som et low arousal-rum, hvor vi sikrer, at der er en respektfuld omgangsform. Det sker gennem lærernes tilgang til at skabe et levende og legende miljø, der indbyder til deltagelse, og hvor der er ressourcer til konfliktnedtrapning.
Vi italesætter fra starten tydeligt for eleverne, at de er vigtige dele af og for helheden, og at vi ved, de har potentialet til at honorere de krav, der er i et socialt fællesskab. Kontaktlæreren sikrer gennem samtale og adfærd, at eleverne ved, at de har støtte fra lærerteamet, og at de til enhver tid kan spørge om hjælp.
Vi ser skolen som en social træningsbane. Sociale færdigheder udvikles gennem socialt samvær – det er gennem færdighederne, at eleverne opfatter hinanden, og det er gennem deres samvær med hinanden og lærerne, at færdighederne opstår, udvikles og forstærkes. Det sker dels i vores organisering med små elevgrupper, dels i etableringen af samvær om et fælles tredje.
Dagligdag
Skolen har åbent for elever fra 7.00-16.00. Der tilbydes morgenmad hver morgen inden skoledagens start. I undervisningstiden udbydes folkeskolens fulde fagrække til relevante klassetrin, ligesom der er fokus på bevægelse i skoletiden. Efter endt skoledag er det muligt for de yngste elever at blive på skolen og deltage i organiseret aktivitet.
Sport og leg er en stor del af hverdagen på skolen og bruges til at træne sociale kompetencer. Vi tager i svømmehal, til thaiboksning, bruger Nørrebrohallen, går til parkour, spiller fodbold og bordtennis.
Vi har to ladcykler, som vi bruger meget. Dels er cyklerne et transportmiddel, som tager os steder hen, dels er de et pædagogisk redskab. Sådan en cykeltur kan skabe ro og åbne for gode samtaler. Vi går også ture og tager både bus og metro med eleverne. Her er der fokus på færdselstræning og hvordan man færdes i det offentlige rum.
Vi har på skolen nogle faste traditioner, som giver børnene en fornemmelse af et skoleår og gentagelser, der giver en rytme i skolelivet.
Undervisning
Undervisning på Ægirskolen udføres af læreruddannet personale. Skolen er underlagt folkeskoleloven og lever op til kravene i denne. Der er også tilknyttet uddannede pædagoger til hver gruppe og de faste vikarer er lærerstuderende. Vi lægger stor vægt på at personalet kontinuerligt uddannes og dygtiggøres indenfor vores felt.
For alle klasser gælder at vi arbejder med tydelig strukturering af undervisningen. Eleverne kender rutinerne og ved hvad der forventes af dem. Alle vores elever har forskellige udfordringer og derfor forskellige aftaler og støttesystemer. Vi behandler alle lige ved at behandle dem forskelligt. På Ægirskolen er der tid til at hjælpe den enkelte med det, der er svært. Undervisningen veksler mellem fælles klasseundervisning og arbejde på sin egen plads i materiale tilpasset elevens niveau.
For de ældste elever er der et særligt fokus på fremtiden og overgang til ungdomsuddannelse eller arbejde. Ægirskolen arbejder sammen med eleven og UU-vejlederen, om at sætte mål, som er med til at støtte overgangen fra skole til videre uddannelse.
Behandling
Ægirskolen samarbejder med barnet/den unge og familien om at nå målene i handleplanen. Skolen udarbejder en individuel behandlingsplan i samarbejde med barnet/den unge og familien. Behandlingsplanen skal forstås som et dynamisk værktøj, som løbende justeres i forhold til barnets/den unges udvikling.
For at understøtte fokus på dagbehandling som en midlertidig foranstaltning og sætte fokus på betydningen af, at barnet/den unge hurtigst muligt bliver i stand til at gå i almen- eller specialskole, bygges behandlingsplanen op, så denne ambition klart fremgår. Behandlingsplanen beskriver tydeligt de tre overordnede faser i dagbehandlingsforløbet; Indslusning, stabilisering og udslusning.
Fritid
Ægirskolen understøtter, at alle børn/unge deltager i fritidsaktiviteter. Vi hjælper gerne, i en opstartsperiode, barnet/den unge med at komme til fritidsaktiviteten og derefter støttes forældrene i at hjælpe barnet/den unge med at deltage aktivt og fastholde fritidsaktiviteter.