Målgruppe
Målgruppen til dagbehandling er børn/unge, der ud over specialundervisning har brug for behandling for at kunne opnå de samme muligheder for personlig udvikling, sundhed og et selvstændigt voksenliv som deres jævnaldrende.
Hvor en række af disse udfordringer findes hos børn, der er diagnosticeret med eksempelvis ADHD, er det ikke et krav, at man har fået en diagnose for at blive tilbudt en plads på Ægirskolen.
Socialpædagogiske behov:
Behov for moderat støtte til at udvikle evnen til at forstå og håndtere egen impulsstyret og udadreagerende adfærd.
Behov for støtte til fortsat udvikling og konsolidering af mentaliseringsevne med henblik på at kunne indgå hensigtsmæssigt i sociale relationer.
Behov for støtte til at indgå i sociale fællesskaber med flere børn/unge.
Behov for træning i at opnå sociale færdigheder.
Behov for tæt voksenstøtte i en tryg, struktureret genkendelig ramme i hverdagen.
Børne- og familiebehandling:
Behov for, at dagbehandlingstilbud samarbejder struktureret og fortløbende med forældrene for at opnå stabilitet og udvikling af barnets færdigheder.
Behov for rådgivning, træning og støtte af forældre, børn og netværk.
Behov for samtaleforløb med forældre, barn/ung og netværk, hvor der arbejdes med struktur og rutiner, fritidsliv, tilknytning samt samspilsmønstre med betydning for barnets trivsel og læring.
Behov for minimum ét gruppeforløb pr. år for forældre, familie og netværk med fokus på, hvordan de kan støtte op omkring dagbehandlingsindsatsen.
Specialpædagogiske behov:
Behov for moderat støtte til fastholdelse af koncentration og opmærksomhed i fagfaglige aktiviteter og specialundervisning.
Behov for støtte til at modtage kollektive beskeder og med at aflæse omverdenen.
Behov for individuelt tilpasset didaktisk specialpædagogisk bistand. Ofte behov for særligt understøttende specialpædagogiske redskaber.
Fysisk miljø:
Behov for at indgå i gruppeorienterede og beskyttede miljøer med god planlægning samt fordeling i mindre enheder ved behov.