Baggrund og metode
Københavns Dagbehandlingsskole arbejder ud fra både et tilknytningsteoretisk og på et mentaliseringsbaseret metodegrundlag. Vi betragter således relationerne mellem børn og voksne på skolen som omdrejningspunkt for behandlingen.
Behandling
Københavns Dagbehandlingsskole samarbejder med barnet/den unge og familien om at nå målene i handleplanen. Skolen udarbejder en individuel behandlingsplan i samarbejde med barnet/den unge og familien. Behandlingsplanen skal forstås som et dynamisk værktøj, som løbende justeres i forhold til barnets/den unges udvikling.
For at understøtte fokus på dagbehandling som en midlertidig foranstaltning og sætte fokus på betydningen af, at barnet/den unge hurtigst muligt bliver i stand til at gå i almen- eller specialskole, bygges behandlingsplanen op, så denne ambition klart fremgår. Behandlingsplanen beskriver tydeligt de tre overordnede faser i dagbehandlingsforløbet; Indslusning, stabilisering og udslusning.
Se mere om behandlingsdelen her: Om Dagbehandling
Læringsmiljø
Miljøet på skolen og i arbejdsgrupper er organiseret som et low arousal-rum, hvor vi sikrer, at der er en respektfuld omgangsform. Det sker gennem lærernes tilgang til at skabe et levende og legende miljø, der indbyder til deltagelse, og hvor der er ressourcer til konfliktnedtrapning.
Vi italesætter fra starten tydeligt for eleverne, at de er vigtige dele af og for helheden, og at vi ved, de har potentialet til at honorere de krav, der er i et socialt fællesskab. Kontaktlæreren sikrer gennem samtale og adfærd, at eleverne ved, at de har støtte fra lærerteamet, og at de til enhver tid kan spørge om hjælp.
Vi ser skolen som en social træningsbane. Sociale færdigheder udvikles gennem socialt samvær – det er gennem færdighederne, at eleverne opfatter hinanden, og det er gennem deres samvær med hinanden og lærerne, at færdighederne opstår, udvikles og forstærkes.
Det sker dels i vores organisering med små elevgrupper, dels i etableringen af samvær om et fælles tredje. Tiden i fritidsordningen eller ved frokostbordet er også et aktivt lærings- og socialiseringsrum for eleverne, ligesom de opfordres til at deltage i skolens elevråd.
Undervisning
Undervisning på Københavns Dagbehandlingsskole udføres af læreruddannet personale. Skolen er underlagt folkeskoleloven og lever op til kravene i denne.